• Interpellation ...

Interpellation om ev utvisningar inom Piteå kommun

Interpellation om eventuella utvisningar av anställda inom Piteå kommun

Interpellation till kommunalrådet Patric Lundström

Vänsterpartiet ställer en interpellation till kommunalrådet Patric Lundström med anledning av de utvisningsbesked som har lämnats till personal som arbetar i Bodens kommun.

Där har Migrationsverket fattat utvisningsbeslut för anställd personal som motsvarar bemanningen av en hel vårdavdelning inom äldreomsorgen.
Det är personal som har bott flera år i landet, lärt sig svenska, utbildat sig och har arbetat inom vården. Chefer och personalansvariga undrar hur det här är möjligt och vilken logik som ligger bakom ett sådant beslut. De har svårt att förstå varför det i stället ska vara tillåtet att hyra in personal från Spanien som ska snabbutbildas i svenska för att klara semesterbemanningen.

Vänsterpartiet vill veta hur situationen ser ut i Piteå och hur kommunens beredskap ser ut om en liknande situation skulle uppstå.

1. Har det hänt att fast anställd personal i Piteå kommun har fått utvisningsbeslut?
  2. Hur många anställda finns inom äldreomsorgen som har
    tillfälliga uppehållstillstånd?
  3. Vilka anställningsformer har de?
  4. Vilka rutiner finns för att ta tillvara vårt arbetsgivaransvar gentemot de anställda som befinner sig i en liknande situation?
  5. Kan kommunen medverka till att personer som är anställda får uppehållstillstånd förlängda?
  6. Finns det en plan för hur bemanningen ska klaras av om en liknande händelse som i Boden skulle uppstå?
  7. Avser kommunalrådet att agera i frågan på något sätt?

För Vänsterpartiet
Brith Fäldt