Valet 2022

Träffa Glenn Berggård

Vänsterpartiet har receptet för friskare vård

Glenn Berggård, 68, är inne på sitt fjärde år som vänsterpartistiskt oppositionsråd och han ser fram emot att vara det i fyra år till.

— Får vi fler mandat får vi kraft att göra något åt den allt sjukare hälso- och sjukvården.

Han har varit vänsterpartist i stort sett hela sitt liv och det politiska engagemanget startade när han arbetade som affärsbiträde. Där blev han fackligt aktiv och sakta men säkert blev han övertalad att engagera sig i Vänsterpartiet.

På den vägen har han fortsatt, från Ung vänster till ungdomskandidat på fullmäktigelistan, partiföreningsaktiv och fritidspolitiker i många år med uppdrag inom kommunen.

Han blev landstingsråd 2015 och gruppledare.

— 2018 fick jag förtroendet att bli första namn på regionfullmäktigelistan och nu har jag fått förtroendet i fyra
år till. En tjänst jag delar med Linda Jonsson, Pajala. Resten av tiden arbetar jag på Luleå tekniska universitet som bland annat lektor. Jag är utbildad civilingenjör.

Efter valet hoppas han verkligen att nuvarande regionledning ska vara ett minne blott.

— De, med Sjukvårdspartiet i spetsen, tar inte ansvar. Partiet borde heta “sjuk vård” för sjukvården har verkligen blivit sjuk under dess ledning.

Han vill se en rättvis vård i Norrbotten. Idag är den ojämlik menar han.

— Rättvisa löner är ett steg mot det för att slippa bemanningssköterskor och stafettläkare. I en rapport av Jämställdhetsmyndigheten kan man
se att vårdpersonal har lägre löner än andra med samma utbildningsnivå. Vi vill arbeta för rättvisa löner så att vi kan behålla vår sjukvårdspersonal. Att rädda sjukvården är ingen man gör i en handvändning, men rättvisa löner är ett steg i rätt riktning.

Han vill se en rättvis vård i Norrbotten. Idag är den ojämlik menar han.

Likaså vill Vänsterpartiet i regionen satsa mer på folkhälsan för att tillsammans med kommunerna arbeta mer förebyggande. Partiet vill visa en annan väg att gå, en väg som kan leda till ett friskare liv.

— Folkhälsoarbetet måste återupptas sedan det lagts ner av nuvarande regionledning. Det är inte roligt att höra att var fjärde 4-åring i Pajala är överviktig. Satsar vi förebyggande avlastar vi sjukvården.

Likaså vill Vänstern återinföra hälso- samtal för 30-åringar. Dessa valdes bort av regionledningen till förmån för nyblivna föräldrar, men det tycker vi är fel eftersom man då missar man ju alla som inte har barn, säger han.

En annan viktig fråga för att få regionen att fungera är tillitsbaserad styrning.

— Genom att öka medarbetarnas frihet och ansvar så attraherar vi dessa. Den toppstyrning som rått nu och
som fått mycket kritik skrämmer bort människor.

Vilken är den största utmaningen?

— Att behålla och rekrytera personal inom alla områden. Krisen i sjukvården är den viktigaste frågan och då behövs rättvisa löner och jämställda arbetsvill- kor. Idag får de flesta den vård de be- höver, men tyvärr kan det bli lite sent. Vi måste bli bättre rent medicinskt, kanske behöver vi skicka fler till andra regioner för att få bra vård.

Text: Annika Lahti