Valet 2022

En tillbakablick

Vänsterpartiet har gjort skillnad

I valet 2014 föll den långa S-majoriteten. Det har varit bra för Piteå och inneburit en rejäl utveckling av den politiska organisationen i kommunen på ett positivt sätt. Våra skattepengar ska användas varsamt och någon svågerpolitik vill vi inte veta av.

Vi i Vänsterpartiet har kunnat påverka majoriteten och på vårt initiativ har vi tillsammans successivt stärkt ordförandenas och nämndernas ställning i förhållandet till kommunalråden.

Vänsterpartiet är initiativtagare till regelbundna Ordförandeträffar och de har skapat en bättre politisk samsyn runt aktuella kommunala frågor. Stora projekt och komplexa frågor diskuteras nu i bredare forum. Det innebär att den vänstra handen vet bättre vad den högra gör. Det har gett en bättre överblick i det politiska samarbetet.

Våra ledamöter i nämnderna lyfter in en del frågor till majoriteten. Arbetet för att ge stöd till människor i utanförskap, genom ”Boende först”, kommer från våra ledamöter i socialnämnden. Ett annat är att beakta personalens synpunkter av ombyggnationen i Christinaskolan.

Vi har skaffat oss en bred politisk erfarenhet att leda kommunen under våra år i majoritetsstyret.

Vi är naturligtvis inte alltid överens men vi har skapat respektfulla arbetssätt där vi har resonerat oss fram till så breda politiska beslut som möjligt.

En del ideologiskt skiljaktiga frågor har diskuterats i ett tidigt skede och har därför aldrig blivit aktuella för beslut. Det har t ex handlat om att förhindra utförsäljningar av allmännyttan.

En del frågor har vi lämnat helt utanför den politiska samverkan, bland annat ställningstagande runt Lavergruvan. Det gör att vi kan agera helt fritt på partinivå utifrån våra olika ståndpunkter.

Vi har också lyft frågan om samisk förvaltningskommun tillsammans med Mp och vi föreslår starkare upphandlingskrav för schyssta fackliga villkor.

Vi vill inte bara ”röra om i den kommunala grytan” utan vi vill hålla den ångande varm och krydda den väl med tydlig vänstersmak.

Britt Fäldt, Vänsterpartiets första namn i Piteå